panele dyskusyjne

„Ci, którzy wygrali z dyskontami – praktyczne rady handlowców”


Udział w dyskusji wzięli między innymi właściciele,prezesi i dyrektorzy kluczowych sieci handlowych w Polsce. Gorąca wymiana zdań wśród samych panelistów spotkała się z żywym odzewem osób zgromadzonych licznie na sali.

Gorący temat

Wysoka temperatura dyskusji była nie tylko zasługą temperamentu rozmówców,ale też tematu, który wciąż do czerwoności rozpala emocje rodzimych detalistów i dystrybutorów. I choć nie zabrakło zwyczajowych, negatywnych ocen niepohamowanej ekspansji dyskontów w każdym niemal zakątku kraju, na pierwszy plan wysuwały się inne głosy.

Integracja zamiast krytyki

Ważniejsze od jałowej krytyki było nawoływanie do integracji polskiego środowiska kupieckiego. – Podstawową sprawą jest stworzenie organizacji, która mogłaby reprezentować tradycyjne sklepy, być dla nich wsparciem, a zarazem przeciwwagą dla organizacji reprezentujących tzw. kanał nowoczesny. Musimy sami lobbować na rzecz naszych sklepów – mówił w trakcie panelu Robert Synowiec, dyrektor han- dlowy sieci Hit. Podobnego zdania byli też inni dyskutanci, wskazując przy okazji na realne aspekty przewagi konkurencyjnej, jakimi dysponuje handel tradycyjny. – Zagraniczne sieci mają przewagę, jeśli chodzi o posiadany kapitał. My jednak potrafimy szybko dopasowywać się do potrzeb lokalnego klienta - przekonywał Jan Bylica, prezes Regionalnej Grupy Detalicznej.

Solidarny apel

Rozmówcy wskazywali też na pilną potrzebę podnoszenia kwalifikacji pracowników oraz sprawnej komunikacji z klientem. – Trzeba rozmawiać z ludźmi, którzy żyją reklamami zagranicznych sieci. I często nie wiedzą, że wcale nie jest tam taniej i że produkty tam sprzedawane nie są polskie – mówił Wiktor Konecki, dyrektor sieci sklepów Woy. W trakcie dyskusji nie zabrakło porad i spontanicznego dzielenia się handlowców doświadczeniem zdobytym w walce z agresywną dyskontową konkurencją. Jednak najmocniejszym akcentem dyskusji, a zarazem jej zwieńczeniem, było sformułowanie i podpisanie przez zabranych Apelu Kupców Polskich do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Podpisani pod nim detaliści i hurtownicy zwracają się do głowy państwa z prośbą,aby zechciał roztoczyć parasol ochronny nad polskim handlem. Pełną treść apelu zamieszczamy obok. A zarazem pragniemy poinformować, że nie zakończyliśmy akcji zbierania podpisów. Jest ona kontynuowana lokalnie na terenie całego kraju. Kolejne podpisy będziemy sukcesywnie przekazywać Prezydentowi RP.

„Apel Kupców Polskich do Prezydenta RP Andrzeja Dudy”


W czasie uroczystej gali przekazano „Apel Kupców Polskich do Prezydenta RP Andrzeja Dudy” na ręce przedstawiciela Kancelarii Prezydenta.

apel2